bovenaan in google2018-10-08T19:47:56+00:00

BOVENAAN IN GOOGLE

Jouw klanten zoeken online, wij zorgen voor de klik!

BOVENAAN IN GOOGLE

Waarom?

De belangrijkste reden waarom je graag bovenaan in Google op de eerste pagina wil staan, is om zichtbaar te zijn voor iedereen die jouw producten of diensten nodig heeft. Google is de meest gebruikte zoekmachine. In november 2017 heeft Google een marktaandeel in België van bijna 94%.

Bovendien is het ook belangrijk om te weten dat er, naar schatting, 93% van alle aankoopbeslissingen begint met een online zoekopdracht. De kans is dus ontzettend groot dat jouw (potentiële) klanten Google gebruiken in hun zoektocht naar jouw producten of diensten.

Uit onderzoek blijkt ook dat de hoogste plaatsen in Google de meeste clicks krijgen en dat minder dan 5% van de mensen de moeite doen om op de tweede pagina met zoekresultaten te bekijken.

Bovenaan in Google staan heeft dus een ontzettend grote waarde voor jouw bedrijf.

bovenaan in google

Jouw ranking in Google zal voornamelijk afhangen van de sterkte van jouw eigen website en die van jouw concurrentie.

Zoektermen en relevantie

Om bovenaan in Google te staan is het belangrijk om te weten hoe potentiële klanten online zoeken en welke resultaten een zoekmachine zoals Google wil tonen.

Zoektermen

Je kan stellen dat er een 3-tal types van zoektermen of queries bestaan die jouw potentiële klanten gebruiken.

  • Kennis of informatie zoektermen:
    Dit zijn zoekopdrachten die ingegeven worden om bepaalde informatie over een bepaalde topic op te zoeken. Dit kan zeer breed gaan. In deze fase beseffen mensen dat ze een bepaald probleem hebben of iets willen oplossen, maar vaak weten ze nog niet goed hoe. Men zoekt veelal naar mogelijke opties.
    Het kan dan bijvoorbeeld gaan over:
    een recept dat men zoekt, maar men heeft nog niet beslist of men het gaat klaarmaken, of men het gaat kopen, of men ergens de ingrediënten gaat kopen,…
bovenaan in Google zoekwoord
  • Navigatie zoektermen:
    Dit zijn zoektermen die iemand googled om iets zeer gericht of specifiek te zoeken. Zo kan men op zoek zijn naar de website of de gegevens van jouw bedrijf.
  • Transactionele zoektermen:
    Dit zijn zoekwoorden die iemand ingeeft met een bepaalde intentie om een transactie te doen. Dit zou een zoekterm kunnen zijn zoals “online chocolade kopen”.

Relevantie

Google wil een gebruiker die een bepaalde zoekterm ingeeft de meest relevante informatie voorschotelen. Het is dus belangrijk dat jouw aanbod relevant is voor de gebruiker een aansluit bij de zoekterm die iemand ingeeft.

bovenaan in Google relevantie

Als iemand op zoek is naar “prijzen voor een website” maar je toont op jouw pagina “ontwerpen van websites” of “prijzen van software programma’s” dan is het vrij logisch dat heel wat bezoekers je website verlaten omdat de getoonde informatie niet overeenkomt met wat ze zoeken.

Het is niet omdat je relevante informatie op een pagina weergeeft dat je ook een hoge ranking gaat hebben. Het is wel een juiste start.

Jouw ranking wordt ook beïnvloed door de kwaliteit en populariteit van jouw pagina. Om de populariteit van jouw pagina te bepalen, geeft Google jouw pagina een bepaalde score. Eenvoudig gezegd, Google zal kijken naar wat andere websites over jouw website zeggen en wat er op jouw website gelezen wordt. Men zal dus kijken naar links, het delen van informatie, tijd op jouw website,…

Zoekwoorden selecteren

Kies bewust op welke zoekwoorden jij je wil gaan richten.

Hiervoor kan je best kijken naar het volgende:

  • gemiddeld aantal zoekopdrachten
  • concurrentie op het zoekwoord
  • hoe relevant en passend dit zoekwoord is

Vaak kan je veel beter scoren en kwalitatievere bezoekers naar je website halen door te focussen op langere zoektermen (meerder woorden).

Om te scoren op kortere zoektermen zal je harder moeten werken en zal je waarschijnlijk aanzienlijk meer moeten investeren in advertenties en promotie.

Eerst analyseren

Een zoekwoorden onderzoek waar men mogelijke zoekwoorden in kaart brengt en ook naar jouw concurrente kijkt, zal je een goede basis geven om van start te gaan. Door pagina’s van je website te richten op een doordacht zoekwoord kan je vaak al heel wat resultaten behalen.

Na een zoekwoorden analyse of onderzoek ben je in het bezit van een lijst met relevante zoekwoorden en het zoekvolume van deze zoekopdrachten. Op basis van de analyse van jouw concurrenten kan er dan bepaald worden waar er opportuniteiten zijn.

Aanpak om bovenaan in Google te komen

We zullen ons hiervoor richten op 3 bouwstenen:

1. Zoekmachine en SEO optimalisatie

On-site: We starten met het op orde stellen van jouw eigen website of webshop. We zorgen ervoor dat jouw website alle basisvereisten heeft om door Google gevonden te kunnen worden.
Off-site: Daarnaast moeten we ook op je aanwezigheid op het internet werken. Dit gaat dan voornamelijk over links die niet van jouw website komen en de populariteit van je site positief beïnvloeden.

bovenaan in google keywords

2. Zoekmachine advertenties

Om online succesvol te zijn en gevonden te worden, dienen we alle kansen maximaal te benutten. Door middel van advertenties kunnen we jouw website heel gericht (betalend) bovenaan in Google laten verschijnen. Dit zal zorgen voor resultaten op kortere termijn maar kan mits gericht in te zetten ook zijn impact hebben op jouw lange termijn vindbaarheid.

3. Remarketing

Eens je de eerste clicks hebt en de juiste bezoekers komen naar jouw website dan is het tijd om dat laatste duwtje te geven. Met remarketing ben je in de mogelijkheid om mensen te bereiken nadat ze je website hebben bezocht maar we al verlaten hebben.