digital marketing

De SEO mythe: Waarom SEO je geen nieuwe klanten oplevert

De SEO mythe: Waarom SEO je geen nieuwe klanten oplevert.

SEO of Search Engine Optimisation is een absoluut veel gebruikte term bij digitale marketeers. Je hoort dan dingen zoals: “We starten een SEO campagne om leads te genereren met je website” of “Heb je meer klanten nodig, SEO is de oplossing”.

Hoewel SEO zeer waardevol is, wil ik je toch waarschuwen voor de soms grote teleurstelling die het kan veroorzaken. Want heel wat digitale marketeers creëren de verkeerde verwachtingen.

In deze blog geef ik je mijn visie over het nut van SEO en wat ik heb gemerkt dat er wel en niet werkt.

Waar SEO WEL goed voor is.

SEO is zeer een krachtig middel om gevonden te worden in Google en dus om bezoekers naar je website te halen. Website bezoekers hebben, kan zeer waardevol zijn maar soms heb je er ook geen bal aan.

Heel wat digitale marketeers schermen met nutteloze data over ‘traffic’.

“Beste klant, jullie zijn goed bezig, want het aantal bezoekers op de website is met 15% gestegen”.

Is dat zo, ben je dan goed bezig?

SEO fungeert als de eerste ’t rechter’ die op een zeer efficiënte manier traffic naar je website kan sturen maar dan is het aan de andere aspecten van je marketingstrategie om de klant binnen te halen. SEO helpt je gevonden te worden in zoekmachines zoals Google, maar het zal niet zorgen voor conversies.

Wat SEO niet kan waarmaken…

De website bezoekers die SEO je opleveren hebben alleen maar echte waarde als ze getriggerd worden door jouw aanbod of als ze een bepaalde actie willen ondernemen. Want je hebt niets aan bezoekers die op je website komen, even rondkijken en zonder enige interactie jouw website definitief verlaten. SEO zal niemand overtuigen om je aanbod te kopen of om gegevens achter te laten op je website.

SEO is een belangrijke maar slechts 1 stap in het hele proces. Het is geen strategie om leads te genereren of om nieuwe klanten binnen te halen.

Hoe kan je dan wel leads en klanten binnenhalen?

Zoals net aangegeven, SEO is 1 stap in het gehele proces. Het gaat over om opeenvolgende stappen te zetten.

Het doel is meestal om vertrouwen te winnen van potentiële klanten en hen te overtuigen om een dienst of product bij jou te kopen.

Dit realiseren we door focus te leggen op slechts 3 bouwstenen:

  1. Een duidelijke waardepropositie die aanslaat bij je doelgroep
  2. Een systeem ontwikkelen dat consistent leads genereert
  3. Een aanpak gericht op het omzetten van leads in trouwe klanten.

Conclusie

SEO is een goede strategie om websitebezoekers aan te trekken, maar weet dat het dan pas echt begint. Eens dit lukt, zal je snel vertrouwen en interesse moeten wekken met een duidelijke waardepropositie zodat een deel bezoekers leads kunnen worden. Eens iemand een lead is, kan je waardevolle interacties voorzien om de interesse nog meer aan te wakkeren en de lead voor te bereiden op een aankoop. Eens er een duidelijke intentie is, kan verkoop deze kwalitatieve lead verder opvolgen en binnenhalen.

Hoe je dit realiseert is voor een volgende blog.

 

Geef jouw reactie op deze blogpost, want dit kan anderen helpen!

Wat vond je van deze blog?

Wat is jouw mening of ervaring met dit thema?

Wat kan jij nu gebruiken of toepassen?

Laat ons weten als je interesse hebt om te ontdekken hoe wij je met koopklare klanten rond de tafel zetten.

Veel succes!

Hans Cnops

Zaakvoerder

2017-07-06T15:25:51+00:00 By |Digitale marketing|

Leave A Comment