website conversie optimalisatie2017-12-14T18:58:09+00:00

Website conversie optimalisatie

haal meer uit de bezoekers op je website

Website conversie optimalisatie

Traffic & conversieoptimalisatie

Website conversie optimalisatie wordt alsmaar belangrijker want de tijd dat bedrijfswebsites puur informatief waren, is voorbij. Succesvolle bedrijfswebsites doen er alles aan om hun bezoekers te converteren.

Het aantal bezoekers dat op je website terechtkomt is belangrijk maar het aantal bezoekers dat daadwerkelijk een bepaald conversiedoel bereikt is nog veel belangrijker. Klanten die je winkel bezoeken maar niets kopen, leveren niets op. Dit geldt ook voor je website.

Bezoekers converteren doe je door de bezoekers van je website een op voorhand vastgelegde interactie of handeling te laten doen.

Voor bedrijfswebsites kan dit bijvoorbeeld het volgende zijn:

  • een aankoop realiseren
  • een betaling doen
  • leads genereren
  • inschrijven voor een nieuwsbrief
  • een trial account aanmaken
website conversie optimalisatie_rendabel

Rendabiliteit door website conversie optimalisatie

Conversieoptimalisatie is erop gericht om jouw website en de bijhorende marketinginspanningen maximaal te laten renderen. Rendabele online marketing haalt de juiste bezoekers naar je website en laat ze maximaal converteren.

Dit lijkt eenvoudig, toch blijkt de praktijk complexer.

Wie is jouw klant nu écht?

Als je traffic naar je website genereert is het belangrijk om zo veel mogelijk ‘juiste’ bezoekers aan te trekken. Je hebt namelijk niets aan mensen die je website bezoeken maar niet binnen je doelgroep vallen of niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Bepaal daarom eerst een duidelijke doelgroep en neem deze onder de loep.

  • Wie zijn de mensen die je wil bereiken?
  • Op welke sociale media zijn ze actief?
  • Wat motiveert hun of wat zijn hun doelen?
  • Waar lopen ze tegenaan en hoe gaan ze op zoek naar mogelijke oplossingen?

Eens we een goed beeld van je klant hebben en je klant begrijpen, kunnen we juistere kanalen kiezen en onze aanpak hierop afstemmen.

website conversie optimalisatie_klant
 hoe conversies website optimaliseren

Hoe je conversie optimaliseren?

Conversieoptimalisatie doe je aan de hand van een goed doordachte aanpak. Je test assumpties, meet en evalueert de resultaten en stuurt bij daar waar nodig. Dit doe je onder andere door het gedrag van bezoekers in kaart te brengen en A/B testing.
Er zijn ook heel wat mogelijkheden om de conversies op jouw website te beïnvloeden door diverse best practices toe te passen.

  1. optimaliseer de snelheid van je website.
  2. zorg dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken.
  3. implementeer verkooptechnieken en principes om te overtuigen in je website
  4. gebruik duidelijke taal en maak duidelijk wat je van je gebruiker verwacht.
  5. creëer landingspagina’s met minimale afleiding (vb. menubalk weghalen).
  6. geef bezoekers de mogelijkheid om zo snel mogelijk te converteren.
  7. voorzie duidelijke call-to-actions.