waardepropositie 2017-12-15T09:44:05+00:00

KLANTEN RAKEN MET EEN STERKE WAARDEPROPOSITIE

Wij maken jouw aanbod onweerstaanbaar zodat je verhaal aanslaat bij klanten.

EEN WAARDEPROPOSITIE DIE RAAKT

Waarom een duidelijke waardepropositie belangrijk is?

Een waardepropositie (Engels: value proposition) is het fundament voor al de marketing- en verkoopactiviteiten van een bedrijf. Het is een geloofwaardige boodschap die snel en duidelijk de meest overtuigende reden communiceert waarom een klant zou moeten kopen bij jou. Hoe complexer jouw producten of diensten, hoe belangrijker het wordt om je waarde snel en duidelijk te kunnen aantonen.

aantrekkelijke waardepropositie aanbod

“Je kan praten over het belang van ‘Strategie’ of ‘Operationele efficiëntie’, maar uiteindelijk slagen bedrijven omdat ze een product of dienst hebben dat klanten onweerstaanbaar vinden.”

Het is niet omdat je iets oplost dat klanten jouw oplossing willen kopen. Klanten zullen jouw aanbod eerder kopen als ze het aanbod ‘verkiezen boven al de rest’ of als het een probleem oplost waar ze ‘echt van wakker liggen’ . Maak daarom je aanbod expliciet en gericht op waarde voor je klant. Een sterke waardepropositie communiceert gericht en helder zodat je de aandacht trekt van de juiste klant. Dit wordt alsmaar belangrijker omdat we steeds minder tijd hebben en we meer en meer overspoeld worden met boodschappen.

Enkele voordelen van een duidelijke waardepropositie:

  • Je krijgt een duidelijke differentiatie ten opzichte van de concurrentie.
  • Je trek meer en kwalitatievere leads aan.
  • Je kan sneller in interactie gaan met je juiste doelgroep.
  • Je communiceert snel en accuraat.
  • Het biedt medewerkers een consistentie basis om te communiceren.

Hoe je waardepropositie ontwerpen?

De 3 bouwstenen voor een waardepropositie die raakt.

1. Geloofwaardig

Een sterke waardepropositie vertrekt vanuit de sterktes of expertise van jouw organisatie en communiceert op een geloofwaardige manier hoe je anders of beter bent dan je concurrenten. Door uit te gaan van jouw sterktes vergroot je niet alleen je credibiliteit. Het wordt eenvoudiger te verdedigen waarom je dit claimt.

 waardepropositie geloofwaardig
 waardepropositie relevant zijn

2. Relevant

Wat is er waardevol voor je klant? Jouw waardepropositie identificeert een probleem of behoefte en biedt hiervoor een oplossing. Ze heeft aandacht voor zowel het rationele als het emotionele. Een waardepropositie is pas echt relevant als jouw doelgroep dit beaamt.

3. Gericht

Een goede waardepropositie richt zich tot een duidelijke doelgroep.

 waardepropositie gericht

Jouw waardepropositie maakt je waardevol en geloofwaardig

Hieronder vind je enkele tips.

Zonder een goede waardepropositie trek je minder klanten aan. Mensen zullen niet kopen bij jou als het niet duidelijk is ‘waarom’ ze bij je moeten kopen of ‘waarom’ ze jou hun aandacht moeten schenken.

TIP: Ga voor een duidelijke claim.

Mensen zullen je eerder geloven als je claimt om in 1 à 2 dingen goed te zijn dan dat je overal de beste in bent.

Men zal je minder geloven als je claimt:

  • EN de hoogste kwaliteit te hebben,
  • EN de beste prijs te hebben,
  • EN het snelste te leveren,
  • EN de meest klantvriendelijke service te verlenen,
  • EN het grootste aanbod te hebben,
  • EN personeel te hebben dat het meest klantvriendelijk is
  • EN een oplossing te hebben die het meest ecologisch is,
  • EN producten te ontwikkelen die het meest innovatief zijn

TIP: Wees niet TE bescheiden met je waardepropositie

Mensen zullen ook niet getriggerd worden als je overal gematigd presteert.

Als je een webshop hebt die een gemiddeld aantal producten heeft die  doen wat ze moeten doen, tegen een correcte prijs en binnen een aanvaardbare periode geleverd worden en waar je een dienstverlening krijgt die marktconform is.

Waarom zouden mensen dan van jou kopen?

Als je gematigd bent of je kiest niet, dan is de kans groot dat een concurrent je klopt op 1 of meerdere terreinen.

waardepropositie waardevol

TIP: Realistisch en aantrekkelijk

Het is niet nodig om overal goed in te zijn. Ook al ben je dat. In de realiteit is het al best moeilijk om in 1 ding de beste te zijn.
Als je in 1 ding uitsteekt boven de anderen, dan ben je een goede keuze voor klanten die hier een grote waarde aan hechten.

waardepropositie waardevol

Denk maar aan…

Winkels

  • Delhaize is niet de goedkoopste supermarkt maar…
  • Colruyt geeft je niet de meest aangename winkelbeleving maar…
  • Lidl verkoopt niet die bekende en vertrouwde merken maar…

Restaurants

  • McDonalds heeft niet de meest hoogstaande keuken maar…
  • Een 3 sterrenzaak is vaak een stuk duurder maar…
  • In de lokale brasserie heb je waarschijnlijk niet binnen de 3 minuten je eten op de tafel maar…

Maar toch zijn ze allen goed in wat ze doen en trekken ze een duidelijke doelgroep aan.

Denk ook eens aan bedrijven die minder goed presteren. Kan je duidelijk zeggen waarvoor ze staan? Vaak zal je zien dat dit ofwel niet duidelijk is ofwel weinig waardevol is.

TIP: Denk ook in waardevol, in een specifieke situatie

Er is een heel groot aanbod aan bedrijven die websites ontwikkelen. Heel wat van deze bedrijven kunnen blijven bestaan. Dit komt omdat ze hun aanbod uniek maken. Ze besteden meer aandacht aan 1 bepaalde waarde.

Wat zou er waardevol kunnen zijn?

  • het creatief visuele aspect
  • een betere gebruikers ervaring
  • betere beveiliging
  • hogere rendabiliteit
  • eenvoud
  • exclusiviteit
  • compatibiliteit met andere systemen
  • snelheid
  • lagere ontwikkelingskost
  • snelle opleveringstermijn
  • doe-het-zelf mogelijkheden
  • techniciteit
  • uitbreidingsmogelijkheden
  • SEO vriendelijkheid
waardepropositie waardevol

Als je website net gehackt werd is de kans groot dat je beveiliging belangrijk vindt.
Als je snel gevonden wil worden in Google is de kans groot dat je SEO belangrijk vindt.
Als je een fysieke winkel hebt en ook een webshop, vind je compatibiliteit misschien belangrijk om je webshop te koppelen aan je kassasysteem.
Als je startende ondernemer bent met een beperkt budget, hecht je misschien meer aandacht aan een lagere ontwikkelingskost.
Als je graag zelf dingen doet, kies je misschien eerder voor een doe-het-zelf website.

Welke waarde kan jij leveren en welke waarde is er relevant voor jouw doelgroep?