bezoekers website aantrekken 2017-12-14T07:33:01+00:00

Meer bezoekers naar je website halen

Wij garanderen dat jouw website gevonden wordt in Google.

WEBSITE BEZOEKERS AANTREKKEN

Website bezoekers aantrekken, het is niet altijd evident, terwijl bijna iedereen weet dat een website of webshop zonder bezoekers weinig tot geen waarde heeft. Het staat vast dat dit een eerste cruciale stap is om je van je website een echt succes te maken. Wil je online een product verkopen, leads genereren, een reservatie boeken of potentiële klanten een offerteaanvraag laten doen? Alles start met mogelijks geïnteresseerde klanten die je website vinden en bezoeken.

bezoekers website aantrekken seo

Website bezoekers aantrekken: Hoe doe je dat?

Er zijn algemeen genomen 2 manieren om bezoekers naar jouw website te halen. Je kan bezoekers op een niet betalende manier (organisch) naar je website halen en je kan bezoekers op een betalende manier naar je website brengen. Hieronder leggen we het verschil uit.

Belangrijk: Alvorens bezoekers naar je website te halen is het belangrijk dat je website ‘klaar’ is om bezoekers te ontvangen. Dit willen zeggen dat je een ‘vangnet’ voor deze bezoekers dient te voorzien op je website.

1. Organisch en niet-betalende bezoekers

SEO of zoekmachine optimalisatie

Door middel van SEO (search engine optimalisation of zoekmachine optimalisatie) zal  je website een hogere ranking krijgen in de organische zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Zoekmachines baseren zich hiervoor op keywords of zoektermen. Het voorkomen in deze rangschikking van zoekresultaten is volledig gratis maar niet altijd even eenvoudig. Je dient hiervoor je eigen website te optimaliseren (onsite optimalisatie) en daarnaast kan je ook werk maken van offsite optimalisatie. Offsite optimalisatie is ook belangrijk omdat Google niet enkele belang hecht aan de inhoud en techniciteit van je website. Google zal ook kijken hoe relevant je website is en welke autoriteit je hebt. Men checkt dit door voornamelijk te kijken ‘wat andere relevante websites over jouw site te zeggen hebben’. Search Engine Optimalisatie is een strategie waarmee je op langere termijn bezoekers naar je website kan halen.

bezoekers website aantrekken

Het doel van SEO is om op de eerste pagina van Google of een andere zoekmachine te komen want er zijn maar heel weinig mensen die de tijd nemen om de tweede of laat staan de derde pagina van Google te checken.

De ‘algoritmen’ of ‘parameters’ die Google gebruikt om een hogere ranking te krijgen worden door Google niet vrijgegeven. Ze worden bovendien continu aangepast en geoptimaliseerd. Google zal verschillende parameters gebruiken om jouw website te beoordelen. Algemeen kan je stellen: Google wil hun gebruikers de meest relevante en populaire  informatie aanbieden.

ONSITE – optimalisatie:

On-site optimalisatie doe je door elementen op de  eigen website te optimaliseren teneinde een hogere ranking in Google te krijgen en meer relevante bezoekers op je website te krijgen. Bij on-site SEO werk je aan de inhoud en de html-broncode van een webpagina.

On-site optimalisatie helpt enerzijds om zoekmachines je website te laten interpreteren en anderzijds helpt het om bezoekers of gebruikers van je website sneller te duiden of te laten begrijpen waar jouw pagina over gaat en hoe dit gerelateerd is met hun zoekopdracht.

bezoekers website aantrekken

Waar kan je best minimaal op letten:

  • website en url structuur: logische en technische opbouw van je website en url’s (basis = zoekwoorden)
  • meta titels en meta description van je pagina’s
  • headers tags h1,h2,…
  • interne links
  • inhoud: minimum 300 à 500 worden met relevante informatie over een zoekwoord
  • nationale domeinnaam en nationale hosting
  • dynamische website met relevante content
  • leeftijd van je website
  • de tijd dat bezoekers op je website blijven

Bovenstaande zaken kan je onder andere beïnvloeden door je te laten begeleiden, te werken met een duidelijke op zoekwoorden gefocuste structuur en door regelmatig te bloggen.

OFFSITE-optimalisatie: Externe links die naar je website verwijzen

Onsite SEO is een zeer efficiënte manier om niet betalende bezoekers naar je website te halen, maar er zijn ook andere manieren. Bij offsite optimalisatie laat je andere websites, platformen of sociale media doorverwijzen (met links) naar jouw website. Zo kunnen er bezoekers van een ander platform naar jouw website komen. Deze strategie kan best wel wat bezoekers opleveren maar je kan hier best niet teveel van verwachten, tenzij je dit heel gericht en specifiek doet. Wat ook heel belangrijk is, is dat zo’n externe links een positief effect hebben op jouw vindbaarheid bij Google. Want kwalitatieve links die naar jouw website verwijzen, kunnen een indicatie zijn van de populariteit van jouw website. En Google hecht heel wat belang aan de populariteit of autoriteit van jouw website.

2. Betalende bezoekers naar je website halen

Google Advertising: SEA (Search Engine Advertising)

Het grote voordeel van adverteren in zoekmachines is dat je op heel korte termijn resultaten kan boeken en ook zeer gericht tewerk kan gaan. Google zal enkel advertenties vertonen als gebruikers zoekwoorden ingeven waarop advertenties lopen. Dit zorgt ervoor dat je snel en gericht kwalitatieve bezoekers naar je website kan halen. Een ander voordeel is dat je betaalt per klik. Dit wil zeggen dat je alleen betaalt als men effectief op de link klik.

Opmerking: Adverteren is geen exacte wetenschap. Ga ervan uit dat de eerste honderden clicks weinig resultaten opleveren. Door te meten en analyseren kan je dan gericht bijsturen.

bezoekers-website aantrekken

Let wel op: Het is heel belangrijk om op de juiste zoektermen te adverteren. Te algemene links kunnen een verloren investering zijn of de verkeerde bezoekers aantrekken. Als je bijvoorbeeld exclusieve handtassen verkoop die verkrijgbaar zijn vanaf € 500, kan je jezelf best de vraag stellen of ‘handtas’ of ‘online handtas kopen’ de juiste zoektermen zijn voor jou. De kans is groot dat je in dit geval met deze zoekterm heel wat bezoekers aantrek die nooit bereid zullen zijn om dit geld te spenderen aan een handtas. Daarnaast is het ook belangrijk, dat je net zoals bij SEO een vangnet voorziet op je website, zodat je klanten kan opvolgen. Dit is belangrijk omdat 96% van de mensen die een website bezoeken nog niet klaar zijn om iets te kopen van dat bedrijf.

TIP: Als je in bovenstaand geval bent en niet direct de juiste zoektermen vindt of je vindt het zoekvolume op specifiekere zoekwoorden onvoldoende. Dan kan je eventuele bezoekers selecteren of richting geven door extra informatie geven in je Adwords teksten.

Voorbeeld: Exclusieve Handtassen vanaf € 500 per stuk | DE HANDTASWINKEL

Adverteren op Sociale Media

Adverteren op sociale media zoals Facebook, LinkedIn, Youtube, Instagram,… is ook een effectieve manier om bezoekers naar je website te halen. Afhankelijk van het type sociale media kan je heel gericht jouw betalende advertentie tonen aan een op voorhand gekozen doelgroep. Deze advertentie bevat dan een link naar een gerichte (!) landingspagina op jouw website. Dit biedt enorme voordelen omdat je advertentie op een zeer gerichte manier vertoond kan worden.

Let wel op: De strategie die je gebruikt voor het adverteren op sociale media verschilt hard van de strategie voor SEO/ SEA. Dit komt omdat het uitgangspunt heel anders is. Bij Google toon je resultaten aan potentiële klanten die in zekere mate hun ‘probleem’ kennen en actief op zoek gaan naar een oplossing. Als je op sociale media adverteert, kan je ook potentiële klanten naar je website halen die zich nog niet bewust waren van het ‘probleem’. Dit geeft heel wat opportuniteiten maar vraagt wel een heel andere aanpak en communicatie.