eshop2018-07-04T14:14:24+00:00

EENVOUDIG & SUCCESVOL ONLINE VERKOPEN

VERLIES GEEN VERKOPEN MEER

ESHOP LATEN MAKEN?

Wil u een eshop laten maken of wil u starten met online verkopen? Lees dan hier waarom je dit best kan doen en waar je rekening mee dient te houden.

Digitale experts zeggen dat online verkopen vandaag een echte must is geworden. Dit komt omdat heel wat van jouw klanten ook na sluitingstijd of vanop de keukentafel, de mogelijkheid willen om te kunnen doorgaan met shoppen.

zusto.com webshop laten maken

Volgens de statistieken van eurostat deden 60% van de Belgen in 2017 een online aankoop.

Als beginnende start up kunnen we hier bij Zùsto met onomkeerbare zekerheid en dankbaarheid stellen, dat Portland Lighthouse ons vanaf het begin heeft bijgestaan en heeft geholpen voor een prijs kwaliteit combo dat je nergens anders vindt.
Als webshopdesigner een dikke pluim, alles perfect op maat naar wens gecreëerd, samen mee ideeën uitdenken en optimaliseren zodat uw visie op maat gerealiseerd wordt in praktijk. Nog belangrijker; buiten het uitmuntende werk dat ze leveren in hun niche, worden ze een verlengstuk van uw bedrijf. Helpen u met contacten, geven u wijze raad, denken mee oplossend probleem gevalstudie. Je neemt hiermee geen zoveelste 9/5 webshop designer die de job doet en het factuur opstuurt, maar sluit een contract met iemand die zowel op het vlak van sales, marketing en logistiek adviserend optreedt en er voor zorgt dat je bedrijf progressief floreert en dit met een prachtige website als visitekaartje.

Sebastiaan Dekeersmaeker – zusto.com

WAAROM JOUW ESHOP LATEN MAKEN?

eshop online verkopen

De statistieken zorgen voor het bewijs. Het aankoopgedrag van de Belgische consumenten is aan het veranderen. Als je vroeger iets nodig had, dan moest je naar de winkel. Met de komst van het internet en de smartphone is dit sterk beginnen veranderen. Naar onze mening heeft een fysieke winkel nog steeds een grote waarde en de waarde van deze winkel vergroot nog meer eens er een online winkel aan toegevoegd wordt. Dit komt omdat het grootste deel van de bevolking zowel online als offline aankopen doet. Men kiest die optie die op die moment het beste of meest eenvoudige is. We leven nu in een echte 24 op 7 economie.

Volgens Becommerce gaven de Belgen in de periode januari tot en met september 2017 al 10 procent meer online uit dan in dezelfde periode vorig jaar.

chocolatemarket webshop laten maken

5 PIJLERS VOOR JOUW ONLINE SUCCES

Hoewel online verkopen anders is dan verkopen in een fysieke winkel, zijn er toch wel wat gelijkenissen.

1. Bezoekers naar je webshop halen

De locatie van een fysieke winkel is ontzettend belangrijk omdat de winkel hierdoor eenvoudig vindbaar is en het geeft potentiële klanten die passeren de kans om binnen te komen. Online dient men ook te zorgen dat de eshop eenvoudig gevonden kan worden of dat toevallige ‘voorbijgangers’ een kijkje komen nemen. Online doe je dit door te werken aan je vindbaarheid in Google of op sociale media, een domeinnaam te nemen die mensen onthouden en te adverteren op bij voorbeeld Google of Sociale media.

Een webshop die niet gevonden wordt door potentiële klanten zal nooit succesvol kunnen zijn.

Portland Lighthouse kan je helpen om jouw eshop meer vindbaar te maken voor potentiële klanten. We doen dit onder ander door SEO (search engine optimisation), SEA (search engine advertising), gericht adverteren op sociale media,…

webshop klanten aantrekken
webshop mobile responsive en lay-out

2. Lay-out en ontwerp van je eshop

Een fysieke winkel die niet goed onderhouden is of rommelig is, kan ervoor zorgen dat handelaars heel wat verkopen mislopen. Online is dit zeker niet anders. Een website krijgt gemiddeld 8 seconden om een eerste goede indruk te maken. Na deze 8 seconden heeft de gebruiker van de website meestal al beslist om langer te blijven of weg te gaan. Zorg er daarom voor dat je webshop er betrouwbaar uitziet en dat deze op een professionele manier ontwikkeld is. Wij kunnen je helpen met het ontwerp van je website.
Daarnaast is het ook belangrijk om te zorgen voor een goede navigatie en structuur van jouw eshop. De structuur van jouw webshop zal er niet alleen voor zorgen dat potentiële klanten eenvoudig vinden wat ze zoeken, een goede structuur van je website zal er bovendien voor zorgen dat je webwinkel beter kan scoren in Google.

Zorg ook dat je eshop geraadpleegd kan worden vanop een mobiel toestel. In heel wat sectoren wordt er bijna de helft van de aankopen met een smartphone gedaan.

3. Een aanbod dat aanslaat 

Uiteindelijk worden de meeste bedrijven succesvol omdat ze een product of dienst hebben dat klanten onweerstaanbaar vinden en aankopen. In jouw webshop moet je dit vaak net wat anders aanpakken dan in een fysieke winkel. In een fysieke winkel kan je meestal hulp of uitleg vragen aan een verkoper of verkoopster. Online is dit niet het geval. Het zal dus veel belangrijker zijn om op een heel begrijpbare manier tekst en uitleg bij jouw producten en/of diensten te voorzien.

Maak snel duidelijk in je eshop:

  • wanneer men jouw artikel best kan gebruiken
  • waarvoor of voor welke toepassing iets is
  • voor wie of welke doelgroep je artikel het meest geschikt is
  • waarom het ene artikel duurder of net goedkoper is
  • welke maten, afmetingen, kleuren, gewichten,… er beschikbaar zijn en hoe ik weet wat best bij me past
  • welke andere artikelen kunnen er eventueel bij dit product extra aangekocht worden
  • welke artikelen de hardlopers zijn en waarom
webshop producten

Communiceer daarnaast ook heel concreet waarom men best in jouw webwinkel kan aankopen. Communiceren dat jullie een goede service of hoge kwaliteit leveren is veel te abstract. Maak het concreter of leg uit waaruit dit blijkt.

Voorbeelden:

  • Wij bieden een hogere kwaliteit want onze producten gaan dubbel zo lang mee…
  • Wij bieden een hoogstaande service omdat we jouw geschenken van een gepersonaliseerde verpakking voorzien…
eshop webshop call-to-action

4. Conversie en call-to-actions

Call-to-actions, duidelijke boodschappen en knoppen kunnen een grote impact hebben op de conversies die op jouw eshop gerealisereerd worden. Conversies zijn gerichte acties van bezoekers en/of concrete doelstellingen die gerealiseerd worden op een webshop. Dit is een alsmaar belangrijkere activiteit aan het worden voor marketeers  want een website die veel bezoekers heeft, maar geen conversies realiseert, is niet rendabel.

Zorg dat je duidelijk weet wat je van potentiële bezoekers verwacht. Wijs websitebezoekers de weg en maak duidelijk wat je verwacht.

5. Kwalitatieve hosting

Webhosting is een vaak vergeten en onderschat onderdeel van een website. Dit komt omdat het zowat het minst zichtbare en abstractste gedeelte van een eshop is. We adviseren echter om te bezinnen alvorens hieraan te beginnen. De kwaliteit van jouw hosting heeft een zeer grote impact op de snelheid van jouw webshop. Een hoge snelheid zal niet alleen de gebruikerservaring van jouw eshop verbeteren, maar kan eveneens jouw Google rangschikking beïnvloeden. En tegenwoordig moet je voor een gemiddelde webshop naast een domeinnaam en een hostingpakket ook een SSL certificaat voorzien. Een SSL certificaat zorgt dat de informatie van jouw webshop beveiligd verstuurd wordt. Voor jouw domeinnaam zal er dan in plaats van ‘http’, ‘https’ komen te staan en afhankelijk van het type browser (internet explorer, safari, chrome, firefox,…) dat men gebruikt zal men een groene melding of een slotje kunnen zien.

In de nabije toekomst zal jouw vindbaarheid in Google ook beïnvloed worden door dit SSL certificaat.

Heb je al een webshop en wens je een SSL certificaat te activeren, doe dit niet zomaar en vraag hulp aan een specialist want deze omschakeling kan een impact hebben op jouw huidige ranking in Google.

rendabel webdesign
eshop prijs

WAT IS DE PRIJS VAN EEN ESHOP?

Het is bijna onmogelijk om deze vraag te beantwoorden omdat dit van heel wat factoren afhangt. Je kan het vergelijken met de prijs van een huis. Deze wordt ook beïnvloed door de locatie, de groottte, de tuin, de bouwstijl, de leeftijd, isolatiewaarde,…

Nu algemeen kan je aannemen dat het gemiddeld budget van een webwinkel voor een KMO ergens tussen € 1500 en € 12.000 euro ligt. Het budget hangt sterk af van de gewenste functionaliteiten, het aantal producten, het maatwerk, de extra marketing investeringen zoals SEO,..

Als jouw bedrijf weinig tot geen online ervaring heeft, is het vaak een goed idee om met een meer basis webshop te starten en systematisch jouw eshop uit te breiden en te optimaliseren.

DENK OOK AAN MARKETING

Zoals eerder aangehaald, is het belangrijk om bezoekers naar jouw webshop te halen. Het zal bijna altijd noodzakelijk zijn om op de 1 of andere manier online te adverteren. Hoe nieuwer of jonger de eshop hoe belangrijker adverteren meestal is. Dit komt omdat je dan vaak moet concurreren met meer gevestigde waarden.

Voorzie een maandelijks online marketingbudget van minstens € 300 en zelfs liefst € 600 of meer.

webshop marketing en seo
eshop shopify woo commerce

WELK PLATFORM VOOR JE ESHOP

Ook hier is er niet 1 meest juiste antwoord. Je kan kiezen om van je webshop volledig maatwerk te laten maken, maar voor een kleinere KMO zal dit zelden de beste oplossing zijn omdat de kosten van dit maatwerk vaak hoger liggen, de kans op fouten is groter en bovendien gaat het ontwikkelen of het doorvoeren van wijzigingen vaak trager.

Jouw eshop laten maken met een solide CMS (content management systeem) is tegenwoordig meestal de beste oplossing. Een goed CMS zal je in staat stellen om ook zelf aan de slag te gaan met jouw website en bepaalde kleine of grotere wijzigingen door te voeren. Er zijn heel wat verschillende systemen op de markt die allemaal hun voordelen en ook nadelen hebben. Het is belangrijk om een keuze te maken die goed bij jouw organisatie past.

Algemeen genomen heb je 2 types van CMS systemen. Opensource systemen en betalende systemen. Bij de betalende systemen betaal je dan meestal een maandelijkse bijdrage.

Om een goede beslissing te maken, kan je best in kaart brengen wat je op korte en langere termijn wil realiseren en welke specifieke functionaliteiten zo’n webshop moet hebben.

Het feit of jouw webshop gekoppeld moet worden met een kassasysteem zou jouw keuze sterk kunnen beïnvloeden.

Wij hebben gekozen voor 2 types van webshops namelijk WordPress Woocommerce & Shopify dit komt omdat beide systemen gekoppeld kunnen worden met een kassasysteem en samen vertegenwoordigen ze bijna 50% van alle webshops.

Working with Portland Lighthouse has been an incredible positive experience. Not only have they designed a suburb website;
They have the knowhow how to make it work and in doing so, they didn’t left a stone unturned. It’s a great benefit that the owner has sales experience which he applies in all the steps of the process. What set PL apart is that they guarantee you online business if you follow their detailed vision. Highly recommended!

Bart Van Buggenhout – ChocolateMarket.ie