leads genereren

ontdek meer

CONSISTENT MEER LEADS

GENEREREN

Integreer jouw onweerstaanbaar aanbod in een systeem

zodat er een consistente toestroom van leads ontstaat.

lees hier het ebook
leads genereren 2017-09-14T22:54:16+00:00

Leads genereren: hoe in contact komen met potentiële klanten 

Waarom consistent kwalitatieve leads aantrekken?

Leads genereren is een belangrijke basisactiviteit voor marketing en verkoop. Ondernemingen die succesvol verkopen hebben meestal een goed werkend systeem om potentiële klanten te identificeren en aan te trekken. Ze slagen erin om op een consistente manier potentiële klanten te vinden die een onmiddellijke nood hebben aan hun producten of diensten. Jouw website is een ideale tool om leads te genereren want de eerste stap in dit proces is potentiële klanten overtuigen om hun gegevens aan jou te bezorgen. Dit kan perfect via jouw website.

leads genereren
ebook leads genereren

Hoe leads genereren?

Het succesvol aantrekken van potentiële klanten of leadgeneratie kan verschillen per bedrijf of sector. Een goed werkend leadsysteem zorgt voor een consistente aanvoer van potentiële klanten. Leads genereren start je meestal door gericht te experimenteren, te meten en bij te sturen. Wij focussen vooral op online leads.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Leads genereren doe je door verschillende marketingactiviteiten uit te zetten zodat ze kunnen zorgen voor het aanbrengen van klanten. De instroom van potentiële klanten kan zowel online als offline gebeuren. Na verschillende praktijktesten gaan we de rendabele en succesvolle marketingactiviteiten meer aandacht geven en de minder succesvolle afbouwen. Wij adviseren om alle leads en prospects op 1 platform samen te brengen. Dit platform is meestal jouw website.

Om effectief leads te kunnen genereren via je website, heb je volgende 3 zaken nodig.

  1. waardevolle content: Heel wat bedrijven en mensen zijn op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Door content uit te werken en deze op je site te plaatsen (op een landingspagina) kan je potentiële klanten aantrekken.
  2. websitebezoekers: via verschillende marketingactiviteiten zoals SEO, SEA, campagnes op sociale media,… kan je de instroom van bezoekers naar je website verhogen
  3. invulformulier (list builder): overhaal websitebezoekers om hun gegevens achter te laten in ruil voor iets waardevol zoals een whitepaper, ebook, webinar,…

Aantrekken van websitebezoekers

Leads genereren via je website start  met bezoekers naar je website te halen.

Hieronder sommen we enkele mogelijkheden op:

1. SEO – search engine optimalisatie

Leads genereren kan je doen door gevonden te worden in Google. Optimaliseer daarom je website zodat je voor bepaalde zoektermen zoals ‘leads genereren’ op de eerste zoekpagina van Google gevonden wordt. De ‘regels’ en ‘parameters’ die Google gebruikt om een hoge ranking te krijgen worden door Google niet vrijgegeven en bovendien worden ze continu geoptimaliseerd.

Google zal verschillende parameters gebruiken om jouw website te beoordelen. Algemeen kan je stellen: Google wil klanten die zoeken, de meest relevante en populaire  informatie aanbieden.

leads genereren

Enkele basiszaken voor een betere SEO:

  • website en url structuur: logische en technische opbouw van je website en url’s (basis = zoekwoorden)
  • meta titels en meta description van je pagina’s
  • headers tags h1,h2,…
  • interne links
  • inhoud: minimum 300 à 500 worden met relevante informatie over een zoekwoord
  • nationale domeinnaam en nationale hosting
  • dynamische website met relevante content
  • autoriteit van je website (bezoekers)
  • de tijd dat bezoekers op je website blijven

Bovenstaande zaken kan je onder andere beïnvloeden door je te laten begeleiden, te werken met een duidelijke op zoekwoorden gefocuste structuur en door regelmatig te bloggen.

leads genereren digitaal

GRATIS E-BOOK

ebook leads genereren

2. SEA – search engine advertising

Leads genereren kan je ook als je Google betaalt om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden of termen. Afhankelijk van het opgegeven budget zal Google je bovenaan in de zoekopdracht laten verschijnen. Je betaalt enkel als er op jouw link geklikt wordt en potentiële klanten dus effectief naar jouw webpagina gaan.

3. Landingspagina’s

Zorg voor goede en relevante landingspagina’s die uitleg verschaffen over een duidelijke topic. Maak potentiële klanten duidelijk wat je verwacht of waar ze hun gegevens kunnen achterlaten.

Dit kan je doen door een listbuilder op je website te voorzien. Je vraagt bezoekers om hun gegevens in ruil voor een Ebook, een film,…

4. Facebook, LinkedIn,…

Bijna iedereen is actief op sociale media. Je kan op sociale media leuke dingen posten en doorverwijzen naar je website of je kan adverteren. Communiceer een duidelijke en aantrekkelijke waardepropositie en verwijs zoveel mogelijk lezers door naar je website.

5. Post een waardevolle video op Youtube

Naast Google is Youtube ook een belangrijke zoekmachine. Heel wat mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem, verkiezen een uitleg in video boven het lezen van tekst. Maak hier handig gebruik van en zorg zeker voor een call to action in je film.

6. Nieuwsbrief

Bied de bezoekers van je website de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Een nieuwsbrief is GEEN verkoopbrief. Deel interessante inzichten, praktijkcases,… met jouw potentiële klanten.

leads genereren youtube film

7. Blog

Blogs die interessante en relevante informatie verschaffen worden zeer gewaardeerd door de lezer en krijgen dan ook heel wat aandacht. Zorg dat jouw blog relevante topics behandelt voor jouw doelgroep. Geef lezers van je blog de mogelijkheid om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Of vraag ze expliciet om hun mening te geven of om jouw artikel te delen.

Websitebezoekers overtuigen op hun gegevens achter te laten?

De echte lead zal je pas genereren eens een bezoeker zijn gegevens wil achterlaten op je website.

Dit gebeurt aan de hand van een invulformulier. Het helpt om in ruil voor de gegevens iets ‘waardevol’ aan te bieden.

Hieronder sommen we enkele mogelijkheden op:

leads genereren invulformulier

1. Ebook

Deel je expertise met klanten aan de hand van een ebook. Een ebook kan zeer divers zijn, maar in de praktijk wordt het meestal gebruikt om  potentiële klanten bepaalde nuttige en waardevolle inzichten meegeven. In een ebook kan je bijvoorbeeld je visie uiteen zetten, praktijkcases toelichten, een successtrategie beschrijven,…

2. White papers

Bied potentiële klanten de mogelijkheid om white paper te downloaden met nuttig en  ‘objectieve’ informatie over een bepaald onderwerp of hun specifieke sector.

3. Opleidingsvideo

Maak een korte opleidingsvideo waarin je potentiële klanten iets bijleert dat relevant is voor hen.

Alvorens te starten, is het zinvol om het volgende af te vragen:

  • Wat is jouw customer lifetime value? Wat is de toekomstige financiële waarde van een klant gedurende de volledige relatieduur? De financiële waarde van een klant die een eenmalige aankoop doet zal lager liggen dan die van een klant die eenzelfde marge genereert maar herhaalaankopen doet.
  • Wat is de realistisch te verwachten conversieratio? Hoeveel procent van de leads kan je omzetten in betalende klanten? De investering voor een conversie van 20% mag in theorie 10 maal hoger liggen dan die voor een conversie van 2%.
  • Wat is de waarde van een kwalitatieve lead? Is het identificeren van potentiële klant  je € 1 waard of misschien € 1000. Niet elke lead zal een klant worden. Afhankelijk van de kwaliteit zal de conversie hoger of lager liggen.
  • Wat is een goed kanaal om in contact te komen met potentiële klanten? Ga vooral na waar je potentiële klanten aanwezig zijn of waar ze hun ogen op richten. Het meest voor de hand liggende kanaal is daarom niet altijd het meest rendabele.
  • Wat is je concrete verwachting van een prospect? Het is belangrijk om op voorhand je realistische verwachtingen en het vervolg in kaart te brengen. Wil je in eerste instantie een naam en mailadres ontvangen of wil je onmiddellijk een afspraak om een order af te sluiten.
  • Wat is de verwachte conversie tijd? Niet elke investering in tijd of geld zal even snel leads genereren. Bij SEO (search engine optimalisatie) zal het vaak langer duren om bezoekers naar je website te halen dan bij SEA (search engine advertising).
  • Wat is mijn investering en de verwachte return op korte en lange termijn? De geldelijke investering in SEO ligt meestal lager dan die van SEA. De leads die via SEO gegenereerd worden zouden van een hogere kwaliteit kunnen zijn.
ebook leads genereren