online leads en website conversie 2017-10-20T21:07:24+00:00

Online leads & website conversie realiseren

Haal meer uit je website door online klanten te maken of leads te genereren.

Online leads & website conversies realiseren

Online leads en website conversies realiseren is een alsmaar belangrijkere basisactiviteit aan het worden voor marketing en verkoop. Want een website die veel bezoekers heeft, maar geen conversies realiseert, is niet rendabel. Ondernemingen die succesvol groeien hebben meestal een goed werkend systeem om potentiële klanten te identificeren. Ze slagen erin om op een consistente manier potentiële klanten te vinden die een onmiddellijke nood hebben aan hun producten of diensten. Jouw website is een ideale tool om leads te genereren want de eerste stap in dit proces is potentiële klanten overtuigen om hun gegevens aan jou te bezorgen. Dit kan perfect via jouw website.

Leads Genereren

Wat is een lead?

We kunnen spreken van een lead, eens een potentiële klant zijn interesse toont in jouw product of dienst door zijn contactgegevens aan jou te overhandigen.
Er zijn verschillende types van leads. Want leads die online gegenereerd worden, dienen nadien opgevolgd en gekwalificeerd te worden. Een potentiële klant die zijn gegevens achterlaat is daarom nog niet klaar om iets te kopen of persoonlijk contact te hebben met een verkoper. Hoe je het type van lead benoemd, kan je zelf bepalen.

Wist je dat er naar schatting 96% van de mensen die een website bezoeken nog niet klaar zijn om een aankoop te doen.

website conversie invulformulier

Hoe delen wij onze leads in?

  • Online lead: iemand die zijn gegevens heeft achtergelaten en waar we meestal enkel een naam en mailadres van hebben.
  • Marketing lead: iemand die na het achterlaten van zijn gegevens, een of meer digitale interacties heeft gehad met ons of waar we intussen meer gegevens van hebben ontvangen.
  • Sales lead: iemand die voldoende digitale interacties heeft gehad en waarvan we inschatten dat deze ‘klaar’ is om met verkoop in interactie te gaan.

Hoe leads genereren?

Leads genereren is geen exacte wetenschap. Het succesvol genereren van leads kan verschillen per bedrijf, sector, doelgroep, website,…

De basis van het leads genereren is het gebruik van een ‘call-to-action’ in combinatie met een ‘invulformulier’. Je zal een website bezoeker door middel van zo’n ‘call-to-action’ vragen om zijn gegevens achter te laten op jouw website. Dit is niet altijd even eenvoudig omdat heel wat mensen een bepaalde weerstand zullen tonen.

Uit een onderzoek van Pinpoint Market Research blijkt dat 93% van b2B aankoopprocessen starten met een online onderzoek.

Enkele tips om weerstand te verminderen of mensen toch overtuigen:

  • Geef iets waardevol in ruil voor iemand zijn gegevens. Denk hierbij aan een checklist, een e-book, een webinar,…
  • Organiseer een wedstrijd waarbij men iets kan winnen. Als mensen een ‘grote kans’ maken op iets dat ze echt willen, dan zullen ze eerder bereid zijn om hun gegevens te bezorgen.
  • Vraag niet teveel! Hoe minder je vraag of hoe lager de drempel, hoe meer mensen zich zullen registreren. Houd er wel rekening mee dat de algemene kwaliteit van zulke leads hierdoor zal dalen.
  • Maak duidelijk wat je wil, want anders zou het verwarrend kunnen zijn. Beter 1 duidelijke call-to-action die je herhaal dan 3 verschillende call-to-actions.

Ontvang vandaag GRATIS het volledige ebook om zelf beter leads te genereren.

ebook leads genereren

Conversies Realiseren

Wat is website conversie?

Je kan spreken van een website conversie als een bezoeker van jouw website een op voorhand bepaalde, specifieke en meetbare handeling uitvoert. Zo’n conversie is de kritische succesfactor voor online succes. Deze website conversie is dus het gedrag of de handeling die iemand doet en voorafgaat aan de aankoop, het genereren van een lead,.. Je laat websitebezoekers dus iets doen, wat jij wil dat ze doen.

leads genereren

Wat kan zo’n gedrag of conversie inhouden:

  • een aankoop doen: duwen op de bestelknop en betalen
  • een formulier invullen en op de verzendknop duwen
  • iemand die zich inschrijven voor een nieuwsbrief
  • het aanvragen of activeren van trial account aanmaken
  • een offerte aanvraag doen
  • een bepaalde aanvraag voor informatie doen

Uit een onderzoek dat B2B Technology Marketing Community bij marketeers deed, blijkt dat de meerderheid van hen erin slaagt om tussen de 5 en 10 % van hun gekwalificeerde leads te converteren. Uit datzelfde onderzoek blijk ook dat 25% hun conversieratio niet kennen.

Hoe realiseer je conversies?

Net zoals leads genereren, is het realiseren van conversie  geen exacte wetenschap. Je kan wel heel wat gangbare principes toepassen maar uiteindelijk zal je deze moeten toetsen in de praktijk en bijsturen waar nodig.

Wat doen bedrijven die succesvol zijn in het realiseren van hoge conversies anders? 

Conversies optimaliseren
  • Ze hebben een duidelijke waardepropositie (of proposities): Het is belangrijk om bezoekers van je website snel en duidelijk te laten weten waarom ze met jou zaken zouden moeten doen en wat de voordelen ervan zijn.

Uit onderzoek blijkt dat je tussen de 0 à 8 seconden hebt om je punt duidelijk te maken. Na 8 seconden verlaten de meeste bezoekers een webpagina.

  • Ze gebruiken en testen hun call-to-actions: A/B testing is een werkwijze om 2 versies van je webpagina te testen om zo te achterhalen wat er het beste werkt. Heel wat bedrijven die succesvol conversie realiseren, gebruiken deze methode.
  • Ze testen hun headlines: De headline die je gebruik kan het succes of het falen van je website betekenen. cZoals eerder vermeld, mensen hebben snel een eerste indruk en handelen ernaar. De headline die je gebruikt, vormt voor een groot deel deze eerste indruk. Er bestaan geen magische oplossingen. Test en experimenteer en zie wat er aanslaat bij jouw klanten. .

Het vermelden van een pijn of probleem dat je oplost in je headline, liet bepaalde conversies met 31% stijgen.

  • Ze gebruiken compact invulformulieren: Conversie experts adviseren om je invulformulieren tot de essentie te beperken. Wanneer heb jij eens de tijd genomen om een invulformulier met 15 velden in te vullen? Het zou zonde zijn als je een bezoeker gemotiveerd krijgt om een formulier in te vullen, maar deze dan te verliezen door de lengte van het formulier.

De kleur of het contrast van je call-to-action knop aanpassen (vb. van groen naar rood), kan in sommige gevallen een conversiestijging opleveren van 34%.

Ontvang vandaag GRATIS het volledige ebook om zelf beter leads te genereren.

ebook leads genereren